Thursday, February 23, 2012

Diari hati


Bukan dipinta untuk kecikan ujian, tapi meminta untuk perbesarkan Iman

Jantung terasa luruh bagaikan dipanah petir. Bagaikan hendak menjerit sekuat hati, biarkan satu dunia yang tahu. Butiran jernih mengalir deras di pipi. Perasaan sedih berbaur terkejut. Telefon bimbit yang digenggam terjatuh dan berkecai. Dia masih tak percaya dengan berita yang baru didengar sebentar tadi. Dia menampar-nampar pipi sendiri supaya berada berada di dunia yang nyata dan bukan bermimpi. Sedar. Dia sedang berpijak di bumi yang nyata. Bukan khayalan. Bukan ilusi. Badan sudah mula longlai, mata terasa gelap. Lutut lemah. Rasa diri dah tak stabil. Bagaikan ditolak halilintar. Akhirnya dia tewas. Shut down.

Setelah sedar, dia melihat sekeliling. Bingkas bangun. Bingung. Kepala masih berdenyut-denyut. Terasa bagaikan dihempas dengan batu. Tanganya meraba-raba untuk mencari cermin mata. Cermin mata dipakai dan ditolak ke atas hidung. Dia termenung memikirkan apa yang sedang berlaku. Cuba berdiri. Jatuh semula. Mata masih berpinar setelah pengsan tadi. Kelihatan dari jauh, gadis bertudung biru berlari datang ke arahnya. Gadis tersebut terus memeluknya sambil menangis teresak-esak. Dia masih bingung. Rasa bagaikan orang yang hilang akal. Dalam hati terdetik mengapa Lisa berada kat sini.

‘Mia, sabar. Setiap yang hidup pasti akan menemui mati’. Suaranya halus dan tersekat-sekat membisik ke telinga. Gadis berbaju biru itu Lisa. Hidungnya merah kerana menangis.

Rasa bagaikan hendak tumbang untuk kali kedua. Dia gagahi jua segala kudrat yang ada untuk kuat. Fikiran berpusing ligat memikirkan apa yang sedang berlaku sebentar tadi. Kosong seketika. Diimbas kembali apa yang sedang terjadi. Tangan di raup ke muka. Butiran jernih sekali lagi mengalir laju ke pipi.
Sekarang baru dia sedar. Sewaktu keluar dari kedai runcit, tiba-tiba dia mendapat panggilan telefon. Suara adik tersekat-sekat di hujung talian. Hati Mia berdegup kencang sewaktu mendengar tangisan dan suara adik yang tersekat-sekat . Dia dapat merasakan satu musibah yang maha dasyat sedang berlaku di rumah.

“Adik, nape nie?istighfar, ceritakan pada akak”. Dia memberanikan diri untuk dengar berita dari adiknya. Walaupun, dalam hati hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa kencanganya jantung berdegup.
“Along, mak dah takde.”. Suara adik melepaskan tangisan dengan kuat di hujung talian. Dunianya gelap. Bumi yang dipijak terasa diawang-awangan. Shut down.
Dia bagaikan mati kutu. Bingung. Rasa bagaikan sekejap tadi, bergelak ketawa dengan mak.


“Mak dah takde” . Masih terngiang-ngiang di telinga cuba untuk mengingati dengan jelas. Terasa cukup pedih dengan kata-kata tersebut. Rasa ditampar hebat. Perit untuk menelan kata-kata tersebut.

Kembali ke dunia realiti.

Rasa bagaikan sekejap tadi, aku bergurau senda dengan mak. Rasa bagaikan sekejap tadi, mak peluk aku. Rasa bagaikan sekejap tadi aku cium pipi mak. Rasa bagaikan sekejap tadi aku tengok mak buat kerja rumah. Bayangan wajah mak dan kenangan aku bersama mak berlegar-legar di benakku.

Ya Allah, beratnya ujian yang engkau timpakan padaku. Batinku menjerit. Hanya pada Tuhan aku berserah. Mak terlalu awal meninggalkan kami adik-beradik.
Bahuku disentuh. Tanpa memandang wajah, aku hanya menoleh pada tangan yang cukup aku kenal. Tangan penuh kedutan yang telah berusaha keras mencari sesuap nasi untuk kami adik- beradik.

Lelaki tua itu berada di sebelahku. Ayah. Aku masih tidak menoleh padanya. Aku menundukkan kepala sedalam-dalam. Aku tak mampu untuk memandang wajah ayah. Aku sangat memahami perasaan ayah waktu itu. Ayah juga terkejut seperti aku di atas pemergian emak. Mak pergi tanpa di duga. Mak sihat. Mak tiada tanda-tanda sakit. Bagaikan tak percaya, mak dah tiada. Kami sangat terkejut bila mendapat tahu, mak mengidap sakit jantung sudah setahun. Bagaikan luruh jantung kami bila mendapat tahu mak ada sakit jantung. Semua masih bingung dan tak percaya atas pemergian mak.

Mak seorang ibu yang cukup tabah dan hebat. Sungguh mulia hati emak. Mak tanggung derita sakit sorang-sorang tanpa tiada seorang pun diantara kami yang tahu, termasuk ayah. Mak berpura-pura sihat di hadapan kami, sebenarnya mak mengaduh sakit di belakang kami. Mak berlakon gembira di hadapan kami, sebenarnya mak sedang menderita sakit. Ya Allah, rasa hidup kosong tanpa mak. Rasa nak pegi dengan mak. Hidup tak bermakna lagi tanpa mak. Rasa nak tinggalkan dunia ni, nak pergi ikut mak.
Makk......batinku menjerit. Ayah masih lagi membisu sejak tadi. Riak wajah ayah cukup meruntun jiwa. Tak sanggup aku pandang wajah tua itu. Aku kena kuat. Aku menyuntik semangat untuk diri sendiri. Aku gagahkan diri, untuk berpura-pura kuat. Aku menenangkan perasaan adik beradikku yang lain. Cuba untuk mereda tangisan. Aku memujuk mereka supaya redha dengan pemergian mak. Aku berwajah tenang.

“ kita redha mak pergi, supaya mak tenang kat sana. Banyakkan doa untuk mak”. Aku bersuara, berlakon menjadi hero di depan adik beradikku. Tapi dalam hati hanya Allah saje yang tahu.

Aku ke dapur. Air mata tak tertahan juga. Akhirnya aku tewas. Butiran jernih laju jatuh ke pipi. Aku memejam mata sepejam-pejamnya. Aku membisikkan di dalam hati.
“Ya Allah, aku hamba yang lemah. Berilah aku kekuatan untuk aku mengharungi hari-hariku tanpa mak dan juga untuk aku menguatkan semangat adik beradikku. Ya Rahman, aku redha di atas pemergian mak. Aku redha akan takdirMu. Bahagiakanlah mak di sana”.
Aku terus menangis dengan perlahan-lahan. Menahan suara agar tidak didengari. Akhinya tewas jua. Adik menuju ke dapur. Belum sempat aku mengesat air mata, adik bersuara,
“Along nangis?, nape mak tak pernah bagitahu mak sakit jantung. Kalau adik tahu mak sakit jantung, hari-hari adik nak tidur dengan mak, taknak lepas peluk mak, nak jaga mak baik-baik, tak nak buat mak marah lagi..”, kata-kata terpetus di situ. Sebak dan pilu. Adik tidak mampu untuk menyambungnya lagi. Kata-kata adik merentap jantungku. Aku sungguh hiba. kami menangis sambil berpelukan. Pemergian mak sangat mengejutkan. Kami bagaikan layang-layang yang terputus tali.

Aku kena kuatkan diri demi adik-adik. Hidup mesti diteruskan. Semoga mak bahagia di sana. Kita sama-sama jumpe mak di syurga. Mak tunggu ye.
Pukul 2.55 petang, semua bergegas ke kuliah. Aku mengemas barang untuk bergegas ke blok D2. Kuliah bermula pukul 3. Ayat terahkir ditaip

SAYA SAYANG MAK KERANA ALLAH. NANTI MAK TUNGGU KAMI DI SYURGA YE

Noktah

Papan kekunci ditekan ‘shut down’. Komputer ‘off’.laptop ditutup.

No comments:

Post a Comment

Allah is my love