Monday, January 9, 2012

stress!


Salam pagi selasa semua. Maaf, dah lama rasanya tak meng-‘update’ blog. Maklumlah urusan dunia yang tak sudah-sudah. Kali ni, saya nak kongsi satu kisah untuk kita semua tidak meremehkan benda yang remeh.
Pernah tak anda jumpa orang yang ikut suka hati dia main redah je?

maksud saya, masuk rumah orang tak bagi salam pastu suka hati dia nak buat ape tanpa rasa bersalah..
Aduh stress.

saya bagi lagi contoh...

Situasi pertama
ada sorang lelaki tetiba masuk ke dalam sebuah makmal yang penghuninya semua perempuan. Lelaki itu memang tidak dikenali dan dia bukanlah penghuni makmal tu. Sedang anda syok buat kerja, tiba-tiba dia datang dan cakap camni “ y u ol ignore me and c me like rubbish?”. Whah..memang pedas dan rasa macam ringan je mulut nak balas..sabar je hati..dahlah masuk tak mintak kebenaran, tetiba datang marah-marah orang sebab tak layan dia..stress..

ish,ish....ishhh....

Situasi kedua
Anda sedang membasuh baju di sinki. Tetiba terdengar suara lelaki seakan menuju ke tandas. Anda pon apalagi, cepat-cepatlah bangun nak ambil tudung (bukan tudung saji). Bila nak capai je tudung, lelaki tu dah pon berada depan mata. Arghhh!!!! .....
Aduh stress....
mak aihh... selamber badak dia je main redah je tempat pomuan..

saya bagi dua situasi yang sangat simple dan ianya sememangnya berlaku pada kita.

So, camne?
sepatutnya kita kenalah berSOPAN dan berADAB ..

1. Bila datang ke tempat orang jangan lupe tuk bagi salam dulu. Tak susah pun dan tak sakit pon jari ketuk pintu tu. Okay?
2. lepas ketuk pintu, tunggu sehingga tuan rumah menjemput masuk.barulah masuk..supaya orang yang di dalam rumah dah bersedia untuk menerima kita.itu namanya sopan ..

3. Kalau di tempat yang penghuninya perempuan, mintakkan kebenaran dulu nak masuk. Jangan main redah je.. yang berpakaian menutup aurat (mengikut syariat) kenalah inform kat kawan-kawan perempuan yang lain..okay?
itu saje dari saya pada kali ni..
Semoga bermanfaat..

Kalau menda simple pon tak leh setel...camne nak setelkan menda yang lagi besar..
Sekian..wassalam..

No comments:

Post a Comment

Allah is my love