Wednesday, October 5, 2011

bermula episod baru


Alhamdulillah...hingga hari ini aku masih dapat lagi menghirup oksigen Allah tanpa bayaran sekalipon. Sepanjang hidupku, Allah bagi nikmat pada aku secara percuma, banyak mana yang aku bersyukur padaNya sepanjang aku guna nikmatNya?..Allahuakbar.. Jika dihitung segala nikmat yang Allah kurniakan pada aku, tak mampu aku membayarnya. Subhanallah, Maha kayanya Allah. Aku taknak tergolong dalam manusia yang kufur nikmat.

Bermulanya episod dalam kehidupan. Realiti sebenar tak sama dengan apa yang kita sangkakan. Apa yang kita buat selama ini retorik!! ia tak sama! tarbiyyah bukan lakonan!..Tarbiyyah sebenar perlu ditempuh dengan cabaran dunia yang sebenar.. Bangunlah dari tidur, bangunlah dari mimpi yang indah..
Kisah yang sekian lalu menerjah di benak fikiranku. Aku sangat bersyukur atas hidayah yang Allah berikan padaku dalam keadaan yang tidak disangka-sangka.Maha pemurahnya Allah! Aku melalui jalan tarbiyyah dalam keadaan diriku yang benar-benar jahil. Jahil dengan ilmu, jahil tentang agama jahil tentang segalanya..Ya, setinggi mana pon darjat seseorang manusia itu, ianya tetap HAMBA yang LEMAH di sisi Allah.
semua orang jahil! jahil tentang agama, jahil tentang iman, jahil dengan ilmu...
Sedangakan, itulah sebenar-benar bekalan yang akan dibawa ke akhirat nanti!!
Allah...sungguh hina manusia ini!
siapa manusia? dia?. kamu?..aku?...semua??
Ya , sape lagi!
Tapi hidup mesti diteruskan..adakah selamnya inginkan kehidupan dalam kejahilan. Terumbang-ambing mencari panduan. Matlamat tiada penghujung, selagi mana manusia masih bernafas. Teruskan perjalanan dengan gagahi segala kudrat yang ada. Maksimumkan penggunaan nikmatNya ke jalan yang benar..kerana aku ada sahabat dan teman seperjuangan..yang menuju matlamat yang sama, berakidahkan tauhid yang sama dan bertuhankan Allah yang satu!

Justeru, bangkitlah!! proaktiflah, !
Pada mulanya mungkin kita hanya mampu merangkak, namun bila semakin selesa kita merangkak, seakan dipercepatkan untuk berjalan.. semakin selesa kita berjalan, seakan diminta untuk berlari, ..semakin selesa kita berlari, seakan diminta untuk kita terbang, ..

ingatlah, semakin dekat kita sampai ke titk yang penting...semakin banyak dugaan dan cabaran yang dilalui...semakin banyak ujina, semakin cepat kita berjalan..berlari dan terbang...ingatlah, setiap marhalah ada ujiannya,...
semoga kita menjadi penggerak yang aktif!!

2 comments:

  1. bila org tarbiyyah menulis...hebat!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Allah is my love