Monday, January 24, 2011

Tarbiyyah vs Bowling




Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Follow excellence......success will chase you.!

Allahumma Yassir wala Tuassir Ya Kareem..rintihan seorang hamba hina di saat menghina diri di hadapan TuhanNya. Itulah kalimat yang sentiasa dirayu oleh seorang hamba kpd Allah agar dipermudahkan segala urusan serta diberikan kekuatan dariNya untuk menempuh hari2 mendatang .

Allah hu Ya…, bagaikan tersedar dari lamunan yg panjang. Rupanya , aku ni dah tahun akhir..masyaAllah, byk lagi perkara yg belum aku setelkan..psm..psm.., setiap hari muka ni lah yg pertama mengadap incubator, radas2 dn segala khazanah yg ada dlm lab..penat, Tuhan je tahu.. satu hal lagi, si Bacillus Antracis.!aduyai, napelah tak grow2..kalau tak grow jgk, habislah psm aku..camne aku nak jawab ngan supervisor nanti. Bila jumpe je, dr mesti tye..hmm, raehan mana plate yg saya nak?..dgn innocent nya aku menjawab , tak grow lg la dr, nanti sy incubate lama sikit..( tersengih) huh, nak je aku jawab, dah nak buat mcm mana dr, semua takdir Allah..hehe.

Dalam keserabutan minda dan kekacauan jiwa…tetiba tdengar deringan lagu Maher Zain…InsyaALLAH…InsyaALLAH…tanda ada mesej baru masuk dalam inbox handphoneku.

“Salam shbt…kita akan pertandingan bowling kat Skupa..msg dari kak hazila
Bowling?!! Aduh, lecehnya. Dahla aku pakai baju muslimah, nk main bowling lak. Boleh k? Hey muslimat, kata real. Tak kan main bowling pun tak boleh? ..eh, ni tak boleh..kena buktikan musliamat power!..

Tapi, yang sedihnya, time tu aku n kakak yang lain sdg mencari keTenangan di suatu tempat. So, tak dapat nak join ngan shbt2..kalu join mesti best.mesti aku yang paling byk strike masuk longkang ..aiseh..
Sdg asyik menyelak buku, mok (kak sai) menyapaku. “Rehe, dpt tak msg”?.
Mesej?mesej gapo mok?aku cuba mengajuk loghat cik siti wan kembang

Salam a’laik. Tahniah kpd yg Berjaya men bowling tadi, maaf coz start lambat. Disebabkan kita adalah ….so, selepas bergumbira td. Mestilah ada task. Tasknye adalahsume org perlu menulis satu cerpen yg berkaitanbowling dalam aspek tarbiyyah. Yg tak dtg pon kena tulis jugak..

Hm..sami’na wa ato’na..getus hatiku.
Jadi, setelah bercerita panjang lebar di atas. Ne je msg penting yg ana nak bagtaw :
Hmm..cakap pasal bowling, ape kita dpt relate kn ngn tarbiyyah?..



Tarbiyyah jasadiyyah :

- Kita sebagai tentera Allah, hendaklah bersifat cergas dan tangkas. Cthnye, bola bowling.nak angkat bola bowling pun perlukan tenaga, sb beratnya sama mcm berat batu-bata. Tersalah baling, bukan pin yg dituju, tapi shbt2 yang ada kat belakang.(1st time experience)..oleh itu, bowling merupakan salah satu medan tarbiyyah jasadiyyah. Seperti mana sahabat2 rasa di T*, tapi tak la sehebat T* .
# Sesungguhnya mukmin yang kuat lebih disayangi Allah berbanding mukmin yang lemah.

FOKUS
- Maen bowling bukan semudah main baling bola selipar untuk mendapat jeritan STRIKE!!, hm..fokus yg tinggi amat penting bagi menjatuhkan kesemua pin yang ada. Bila hilang focus, masuk longkang la jawapnye..so, sbg ahli yang ditarbiyyah dgn tarbiyyah jemaah islam, kita seharusnya mempunyai tahap kefokusan yang tinggi dalam melaksanakan gerak kerja islam. Selain focus , kita juga perlu teliti dalam melaksanakan sesuatu hal. Kerana,
# Saidina Ali R.A ada menyatakan bahawa, kebatilan yang tersusun dapat mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun.


Sekian saje, dari saya ..mohon maaf atas segala keterlanjuran bahasa yang digunakan.
~ sekadar coretan semata2..

3 comments:

  1. jom lawan bowling ngn akak..hehehe

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Untuk setiap langkah itu, pasti ada sesuatu...

    ^_^ Mabruk ya Ukhti

    ReplyDelete
  3. Syukran kak..doakan raehan =)

    ReplyDelete

Allah is my love