Saturday, April 17, 2010

....lemahnya saya..


kreeekk..., pintu bilikku terkuak setelah dibuka. Wajah lina muncul dengan tiba-tiba dan terus melabuhkan punggung di katilku, tanpa disedari, butiran-butira jernih kaca mencurah-curah dengan lajunya mengalir pada pipi Lina. Pantas aku memeluk bahu untuk menenangkan keadaan. Lina, awak ok tak ni? ada masalah ke?.persoalanku langsung tidak disambut. Aku mendiamkan diri, dan tiba-tiba suara Lina bergetar mengucapkan sesuatu.
Awak tahu tak, saya tak tahu nak cakap macam mana lagi..adakah saya pendiam ni sebab saya takut??sampai bila saya nak macam ni?lemahnya saya... Kalau saya diam, orang pijak kepala saya, tapi kalau saya bersuara, orang kata saya tunjuk baik la..habis saya perlu buat macam mana..lemahnya diri ni...
Kata-kata Lina buatkan aku terkedu seribu bahasa. Rupa-rupanya dah lama lina bersabar dengan rumetnya, nampaknya perasaan yang tersimpan sekian lama sudah menjadi barah dalam diri lina. Sabarla, anggap la dia tu mad`u kita. kalau api, jangan ditambahkan minyak ke atsnya, makin parah jadinya.Hmm..orang macamni, kita takleh nak cakap, jadi kita pertontonkan tingkah laku kita .mana tahu, Allah bagi dia hidayah suatu hari nanti, atas sebab sikap kita..jadi, awak sabar la ye..jangan rasa sorang-sorang, kita kan ramai..ukhuwah tu bukan hanya bila sahabat ada depan mata je, tapi yang penting sentiasa ingat dalam setiap doa dan juga hati..
Kita sama-sama doa, moga suatu hari nanti dia sedar akan kesilapannya.
..
Wajah Lina berubah senyum hingga menampakkan lesung pipitnya.Aku puas dapat memberikan dia suntikan ala-ala motivasi saat dia dalam kesedihan..Indahnya ukhuwah.

Tidak banyak dapat ana perkatakan,namun ilmu yg sedikit ini diharap dapat dikongsikan bersama, agar sentiasa bermuhasabah diri dlm menyampaikan ilmu kpd org lain..
Setiap manusia itu ada egonya .Maka di sini, perlulah seseorang pendakwah itu mengenali ego sasaran dakwahnya (mad`u) dan seterusnya apabila dikenal-pasti kelemahan orang itu , barulah boleh dicucuk dengan suntikan dakwah .
Contohnya, dengar kisah ni..

Pada suatu hari , Saidina Hassan ( r.a ) dan Saidina Hussein ( r.a ) melihat seorang tua mengambil wudhuk dengan cara yang tidak betul. Tetapi , kedua-dua orang cucu Baginda Rasulullah s.a.w yang mulia ini tidak tahu bagaimanakah cara sebaiknya untuk mereka berdua ( r.a ) menegur orang tua tersebut . Akhirnya , mereka ( r.a ) menemui sebuah cara terbaik untuk menegur orang tua tersebut dan sekaligus menjalankan usaha dakwah kepadanya .

Mereka berdua ( r.a ) pun berpura-pura bertengkar sesama sendiri di dalam menentukan wudhuk siapakah yang paling betul dan paling sesuai dengan ajaran Baginda Rasulullah s.a.w .

“ Wudhukmu tak betul ! “.

“ Apa pulak aku ?, wuhduk kau tu yang tak betul ! “ .


Lalu kedua-dua cucu Baginda Rasulullah s.a.w yang mulia itu pun meminta agar si datuk ( orang tua itu) menjadi pengadil di antara kedua-duanya ( r.a ) . Maka berwudhuklah mereka berdua ( r.a ) dengan diperhatikan oleh orang tua itu.

“ Wudhuk siapakah yang paling betul di antara kami berdua ini wahai datuk ! “ ; tanya kedua-dua mereka ( r.a ) .

“ Wudhuk kamu berdua ini sama-sama betul belaka, tapi wudhuk akulah yang tak betul. Oleh itu akulah yang patut belajar cara mengambil wudhuk yang betul daripada kamu berdua “ ; kata orang tua itu.

Jadi kat sini ana nak kongsi..bahawa tidak semestinya dengan menegur sahaja kita boleh berdakwah kat orang lain, dengan perbuatan sinis juga mampu menarik perhatian mad`u kita.Sesungguhnya, pertuturan yang direalisasikan oleh perbuatan itu lebih berkesan daripada pertuturan yang diucapkan dengan lidah semata-mata..

Ingatlah kita semua, bahawa dakwah (saling menegur) merupakan tuntutan akidah, seperti
Firman Allah ayat 110, Surah Al-Baqarah:

Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah.

Sama-sama renungkan dan selamat beramal..Tiada insan sesempurna Muhammad.

No comments:

Post a Comment

Allah is my love