Thursday, August 27, 2009


Alhamdulillah,ku panjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kepada pencipta yang Maha Agung lagi Maha Mulia dan selawat dan salam ke atas junjungan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W, akhirnya dapat juga kita bertemu pada bulan yang selama ini kita nanti-nantikan kehadirannya.Sinar Ramadhan yang pasti ingin dihayati oleh setiap jiwa insan yang bergelar muslim.Pasti semua muslimin dan muslimat sedang berlumba-lumba mengejar pahala yang telah dijanjikan oleh Allahu Rabbi.Seperti yang kita ketahui bulan Ramadhan adalah bulan berganda akan setiap kebaikan yang kita lakukan.Betapa Maha pemurahnya Ya Allah setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda walaupun ianya kecil sebesar zarah.
Sahabat-sahabat,
Marilah sama-sama kita merebut peluang untuk mendamba cinta Allah.Tingkatkan keimanan dan ketaqwaan dalam diri dan jadikan Ramadhan tahun ini adalah yang terbaik dari sebelumnnya.Kejarlah seberapa banyak pahala sebaik mungkin,kerana musuh durjana kita yang utama telah pun dirantai..syaitan nurrajim!
Apabila kita membuat kesilapan kita sering menyalahkan syaitan dan iblis yang menggoda kita yang telah menjadi raja di hati. Tetapi adakah kita sedar bahawa perkara yang sama juga turut berlaku dalam bulan Ramadhan? Adakah rantai-rantai yang membelit kaki-kaki syaitan itu terlalu panjang hingga dapat memberi 'petunjuk' kepada kita?masih mampukah makhluk yang durjana itu mempengaruhi nafsu kita walaupun ianya telah dirantai??tepuk dada tanyalah iman..
Sabda Rasulullah saw.:
"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."
Semoga dengan keberkatan pada bulan Ramadhan Karrim ini kita dapat menggilap dan menjernihkan kembali hati kita yang telah pudar serta dapat melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, saya menyeru diri saya dan sahabat-sahabat yang lain ,gunakanlah masa yang sebaik mungkin untuk kita mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Tundukkanlah nafsu kita dengan iman dan ketaqwaan.Berpuasa bukanlah hanya sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan memperbaiki akhlak diri. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam.Allahuakbar!!!
Nabi Muhammad saw pernah bersabda:
"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"


Sahabat,

Ramadhan Al-Mubarak ini adalah anugerah sebagai lambing kasih-sayang Allah terhadap hamba-hambaNya.Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang hari juga turut diberikan ganjaran pahala. Subhanallah!! . Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita.Oleh itu ,marilah kita sama-sama menilai diri kita sejauh mana hebatnya kasih sayang kita terhadapNya. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri dan golongan yang tidak mendapat keredhaanNya.
Sabda Rasulullah saw:
"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."
Betapa hebatnya Ya Allah.!!!!

No comments:

Post a Comment

Allah is my love